Til kamp imod kulhydratsforskrækkelsen

Vi har spurgt Sara, der er cand scient. i human ernæring, personlig træner og har bloggen healthyskinnybitch.dk, om hun vil give sin ekspertviden på den kulhydratsforskrækkelse der er blandt mange. Generelt er Sara blevet rigtig træt af, at brød er blevet udskældt som syndebuk for den stigende overvægt og fedme i den vestlige verden – kulhydrat er jo nærmest blevet et bandeord. Dermed skal det ikke misforstås fordi Sara synes bestemt, at brød, ris og pasta skal spises med mådehold – særligt, hvis du ønsker at opnå et vægttab, men samtidig så er kulhydrat altså vigtigt for at kroppen fungere optimalt. Hvorfor? Fordi, at kulhydrat er vigtigt for at din hjerne og dit nervesystem kan fungere. Desuden er kulhydrat langt mere end brød, ris og pasta, men en betegnelse, som dækker for alle de typer stivelse, kostfibre og sukker som du bl.a. også finder i grøntsager, bælgfrugter, frugt, slik og alkohol.

Men hvad skal du så gå efter, når du vælger dine kulhydratskilder?

Du skal gå efter de ”grove” kulhydrater, som f.eks groft brød, rugbrød, grøntsager, frugt, bælgfrugter, kartofler, fuldkornspasta og grove ristyper f.eks brune ris. Her forekommer kulhydrat i naturlig form, hvorimod det er tilsat i f.eks slik, sodavand etc.

Som udgangspunkt er det en god idé at gå efter kulhydrat med et højt indhold af kostfibre og fuldkorn, da de er med til at give en god mæthed og indeholder en række vigtige vitaminer og mineraler, som er vigtigt i forhold til at forebygge en række livsstilssygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme og forskellige kræfttyper.

54466ad0c51cd

Hvad er der specielt ved Finax proteinboller?

Finax proteinboller er både fuldkornsmærket og nøglehulsmærket, derudover har de et højt proteinindhold fra naturlige kilder, og så er de selvfølgelig velsmagende.

Nyckelhul_Print

 

 

 

 

 

Til jer, der ikke kender til Fuldkornsmærket, så er det en anmærkning, der sikre dig, at en given fødevare har et højt indhold af fuldkorn. Du kan nemlig hurtigt blive snydt, når det kommer til fuldkorn.

Fuldkorn betyder, at alle kornets dele inkl. kim og skaldelene er med, og det er vigtigt, da det er her langt de fleste vitaminer, mineraler og fibre sidder. Fuldkorn kan både forekomme i hel, knækket og malet form, og derfor kan du ofte blive snydt, fordi farven på brødet ikke nødvendigvis fortæller hvorvidt produktet indeholder alle kornets dele. Du kan således stå med en lys, blød bolle i hånden, som stadig indeholder fuldkorn, men fordi melet er finmalet har det ikke nødvendigvis den mørke farve og tunge tekstur, som rigtig mange forbinder med fuldkorn.

Nøglehulsmærket er et officielt ernæringsmærke, der sikre, at du sparer på fedt, salt og sukker samtidig med du får et højt indhold af fibre og fuldkorn. De to mærker kan således hjælpe dig til at træffe nogle lidt sundere valg, når du står og skal handle i supermarkedet.

skaermbillede-2016-02-09-kl-13-21-59

MEN  bare fordi, at en fødevare har både Fuldkorns- og Nøglehulsmærket, så er det ikke ensbetydende med, at du bare skal spise det i uanede mængder. Læs med her om Sara’s dagskostforslag til, hvordan kulhydrat kan indgå både i en sund og slankende kost, så du kan få en idé om, hvordan og hvor meget kulhydrat du kan spise i løbet af en dag.

sara_0384 med proteinboller_flatten